Du finner Kunder under Underhåll - Affärspartner


Du kan söka efter kunder via Block, Distrikt, Kundklass etc.

Vill du se alla kunder klickar du på Sök.


Om du vill lägga till en ny kund klickar du på Skapa





Fyll i Kundnummer, Namn, Besöksadress, Bank eller postgiro osv.

Koppla kunden till en kedja.

Det gör du genom att klicka på dom tre prickarna, en lista med era kedjor kommer då upp. 

Välj den kedjan du vill koppla kunden till.

När du är klar klicka på Verkställ. (Bocken nere till höger)



Om du vill lägga till er själva som grossist kan du klicka på bocken, klicka annars på krysset.

(Grossist går även att lägga till i ett senare skede)


Kundkortet öppnas för den upplagda kunden.

Fliken Basdata:

Fyll i de uppgifter som saknas.

Tips! Lägg in siffran noll om kundens bankgironummer saknas.

Här kan du se när och av vem kunden är skapad, om kunden blivit inaktiverad kan du se datum för det här.

OBS! Kontrollera att det finns en bock i rutan "Kunden är aktiv". (Utan bock är kunden inaktiv)


Fliken Grossister:

Administration av grossister kopplade till kunden.

För att lägga till en grossist, klicka på knappen Lägg till.


Välj grossist som du vill koppla till kunden, klicka sedan på Spara


Skriv in kundens grossist kundnummer i fältet kundnummer

Om det gäller en Coopbutik och order ska skickas med EDI så måste även lokaliseringskoden skrivas in här.

Har du flera grossister kopplade till kunden, kan du i fliken förvald grossist välja vilken grossist som säljaren ska få upp i första hand.

Klicka på verkställ för att spara dina ändringar.


Fliken Egenskaper:
Här väljer du eller säljaren, vilka leveransdagar resp. besöksdagar som gäller för kunden.

Fliken Övrigt:

Här finns möjlighet att sätta upp egna kriterier.

OBS! Fakturarabatt och pålägg gäller endast för storhushåll.

Här sätter du upp marginaler till kunden när man skapar egna förslag

Här sätter du upp leveranstiden för en enskild butik. Det kan vara bra att göra ifall det är en direktköpande kund.

På raden prislista har du möjlighet att länka kunden till en unik prislista.


Valet: Försäljning av ej listade artiklar är möjligt

a. Kunden har när den skapas, möjlighet till försäljning av ej aktiva artiklar utan att bocken finns i rutan.

b. Om du aktiverar/markerar en bock, och sedan sparar ändringen, aktiveras funktionen för kunden.

c. Borttagen bock i rutan innebär att man inte kan ta order på ej aktiva artiklar för den valda kunden.

OBS! Ta inte bort bocken om du vill att kunden ska kunna sälja ej aktiva artiklar. (Om du har aktiverat funktionen enligt punkt b och c)



Fliken statistik

Här har du möjlighet till klassificering av kunden (valalternativ skapas i administrationen) eller registrera information om nyckeltal.





Fliken Överföring:

Här kan du lägga in information om lokaliseringskoden. (Med felaktig lokaliseringskod går det inte att skicka order via EDI). Är det en Coopbutik så skrivs lokaliseringskoden in på fliken grossister.

Klicka på EDI

Skriv in lokaliseringskoden i fältet

Klicka på papper (skyddar lokaliseringskoden)

Klicka på verkställ



Fliken Övrigt (affärssystem): 

Möjlighet att lägga in eller visa Delfinummer.

Kundnumret i Affärssystemet

Senast Uppdaterade (används ej)


Fliken Kontaktperson:


Klicka på Lägg till om du vill ange en ny kontaktperson.

Fyll i de uppgifter som är relevanta, klicka sedan på bocken för att spara.

Du kan lägga till flera kontaktpersoner för samma kund.