Lathund Kampanjstatistik Antal Kunder (skapa dashboardobjekt)

Ändrad den Fre, 28 dec., 2018 vid 11:14 F.M.

Detta är en lathund för att skapa ett dashboardobjekt som visar Kampanjstatistik Antal Unika Kunder.

För en utförlig manual som beskriver alla fält se manualen "Skapa nytt dashboardobjekt"


Gå in via Budget - BI - Dashboard



Klicka på Skapa




1. Bocka i att objektet ska vara aktivt

2. Välj Kampanjstatistik alternativt Säljmålstatistik beroende på vad du vill få fram (om du väljer kampanjstatistik måste ordern vara tagen via kampanjen för att komma med, om du väljer säljmålstatistik räcker det att alla kriterier i den skapade kampanjen är uppfyllda för att ordern ska komma med. Kriterierna är orderdatum, leveransdatum, kunder, artiklar).

3. Välj Antal kunder (här går också att välja Antal ordrar vilket då istället visar totala antalet inknappade order oavsett om det ligger fler order på samma kund)

4. Döp objektet så att det är lätt att via websidan veta vad det är för siffror man tittar på

5. Här går det att skriva ytterligare beskrivning om objektet

6. Sida = Flik på websidan. Första gången skriver du in texten och ska du sedan lägga fler objekt på samma flik så är den valbar när du klickar på pilen

7. Kategori = Gruppering på websidan. Första gången skriver du in texten och ska du sedan lägga fler objekt kopplade till samma kategori så är den valbar när du klickar på pilen

8. Här lägger du in mellan vilka datum ordrarna ska vara inknappade för att räknas med i detta dashboardobjekt (orderdatum). Detta hämtas från kampanjen.

9. Här lägger du in mellan vilka datum leveranserna ska ligga för att de ska räknas med i detta dashboardobjekt (leveransdatum) Detta hämtas från kampanjen.


Bocka i om du vill dölja prognosraden på websidan

Tryck på Finish



Gå till fliken Mål - Distrikt

Här måste du bocka i de säljare som ska ligga med i detta dashboardobjekt. Även om du inte lägger in ett mål (Budget) på säljarna så måste de vara ibockade

Om det ska läggas in ett mål per säljare så gör du det i kolumnen Budget. 

Om säljkåren består av många säljare så kan det vara lättare att läsa in målen. Läs mer hur detta görs i manualen "Exportera - Importera Budget"

Tryck på Verkställ



Gå till fliken Villkor

Här kan du begränsa utfallet genom att lägga in olika Parametrar. När det gäller Kampanjstatistik samt Säljmålstatistik är den enda parameter som behövs Kampanjnr

Genom att klicka på de tre prickarna längst ut till höger får du upp de aktiva kampanjer som finns att välja mellan.

Tryck på Verkställ



Gå till fliken Behörighet

När Automatiskt är ibockat så ser alla som har behörighet till dashboard detta objekt (detta ligger alltid som default)

Om du vill att t ex 2 användare inte ska kunna se detta objekt så bockar du i dessa två användare och markerar sedan Alla förutom nedanstående.

Om du vill att endast t ex 2 användare ska se detta objekt så bockar du i dessa två användare och markerar sedan Endast nedanstående

Tryck på Verkställ


Websidan


Under fliken Kampanj finns nu detta dashboardobjekt.

Det som lades in som Sida (punkt 6 ovan) ligger nu alltså som en flik och det som lades in som Kategori (punkt 7 ovan) ligger nu som gruppering.

Om du bockar i att du vill se detaljer så får du fram utfallet och målet per säljare enligt bild ovan.


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov