Kunder finner du under Affärspartner.
För att skapa en ny kund klickar du på knappen Skapa.
Fyll i uppgifterna:
Namn, besöksadress, Bank eller postgiro osv.
Kundnummer kommer upp förvalt, vill man ändra på det (till t ex delfi eller PM-nummer) går det att ersätta med rätt nummer från registret.
- Koppla kunden till en kedja
När du klickar på dom tre prickarna kommer en ruta upp med alla kedjor som finns registrerade i Argus.
Markera vald kedja och klicka på OK.
Klicka på Nästa.
Klicka på Slutför.
Kundkortet öppnas för den upplagda kunden.
Fliken Basdata:
Fyll i de uppgifter som saknas.
Fältet kampanjkedja kan du använda om kunden ska tillhöra en gemensam grupp för unika kampanjer.
Tips! Lägg in siffran 0 och om kundens bankgironummer saknas.
Här kan du också se när och av vem kunden är skapad, om kunden blivit inaktiverad syns datumet den inaktiverades på.
OBS! Kontrollera att det finns en bock i rutan "Kunden är aktiv". (Utan bock är kunden inaktiv)
Fliken Grossister:
Administration av grossister kopplade till kunden.
För att lägga till en grossist, klicka på knappen Lägg till.
Då kommer en ruta upp med alla Grossister som är inlagda i Argus.
Markera vald grossist och klicka på OK.
Skriv in kundens grossist kundnummer i fältet kundnummer.
Om det gäller en Coopbutik och order ska skickas med EDI måste även lokaliseringskoden skrivas in här.
Välj i fältet förvald grossist vilken grossist som säljaren ska få upp i första hand.
Klicka på knappen Verkställ för att spara dina ändringar
Fliken Egenskaper:
Här väljer du eller säljaren, vilka leveransdagar resp. besöksdagar som gäller för kunden.
Fliken Övrigt:
Här finns möjlighet att sätta upp egna kriterier.
OBS! Fakturarabatt och pålägg gäller endast för storhushåll.
Här sätter du upp marginaler till kunden när man skapar egna förslag.
Här sätter du upp leveranstiden för en enskild butik. Det kan vara bra att göra ifall det är en direktköpande kund.
På raden prislista har du möjlighet att länka kunden till en unik prislista.
Valet: Försäljning av ej listade artiklar möjligt
a. Kunden har när den skapas, möjlighet till försäljning av ej aktiva artiklar utan att bocken finns i rutan.
b. Om du aktiverar/markerar en bock, och sedan sparar ändringen, aktiveras funktionen för kunden.
c. Borttagen bock i rutan innebär att man inte kan ta order på ej aktiva artiklar för den valda kunden.
OBS! Ta inte bort bocken om du vill att kunden ska kunna sälja ej aktiva artiklar. (Om du har aktiverat funktionen enligt punkt b och c)
Fliken statistik
Här har du möjlighet till klassificering av kunden (alternativ skapas i administrationen) eller registrera information om nyckeltal.
Fliken Överföring:
Här kan du lägga in information om lokaliseringskoden. (Med felaktig lokaliseringskod går det inte att skicka order via EDI). Är det en Coopbutik så skrivs lokaliseringskoden in på fliken grossister.
- Klicka på EDI
- Skriv in lokaliseringskoden i fältet
- Klicka på papper (skyddar lokaliseringskoden)
- Klicka på verkställ
Fliken Distrikt:
Här väljer du vilka säljare som ska vara kopplade till kunden.
Säljaren som ska vara Huvudsäljare ska även vara vald som ingående säljare.
Det får endast finnas en Huvudsäljare per kund, sedan kan ni lägga till hur många ingående säljare ni vill ska vara kopplade till kunden. Avsluta med att klicka på Verkställ.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov