POS

Ändrad den Ons, 6 nov., 2019 vid 4:00 E.M.

POS finner du under Extern Data.


Rapportverktyget för uppföljning av POS data där man kan se vilka kunder som har sålt, inte sålt eller inte sålt något med möjlighet att skapa en rapport utifrån dina önskemål.

Du kan jämföra två perioder med varandra.

Du kan också föra över informationen till Excel.

  • Välj datumintervall
  • Klicka på listpilen i fältet kedja, markera vald kedja.
  • Klicka på listpilen i fältet produkt, markera vald produkt tex en nyhet.
  • Välj gruppering, följande grupperingsmöjligheter finns.


För att få en rådatalista, välj gruppering: Ingen.

Tänk på att inte ha för stort urval för att körningen inte ska ta för lång tid.

  • Klicka på knappen Sålt

För att jämföra en period mot en annan:

Tänk på att inte ha för stort urval för att körningen inte ska ta för lång tid.

  • Bocka i jämförelse och välj vilka datumintervall som du vill jämföra.
  • Välj gruppering.
  • Klicka på Sålt

Resultatet som har en * framför sig är resultatet för perioden du valde att jämföra med.

Färdiga POS rapporter på kundkortet

Alla rapporter visar resultat 4 veckor bakåt i tiden.

Point - Of – Sale

  • Visar en summering antal sålda per styck samt andelen % av era kategorier på kedjan.
  • Genom att klicka på +-tecknet kan man se sålt st och andel % per vecka och produkt.


Sålt per artikel

  • Visar butikens försäljning av artiklar de senaste 4 veckorna.
  • Visar sålt antal och sålt värde i år samt samma period förgående år.
  • Index visar i % hur man ligger till jämfört med året innan.


Scorcard butik

  • Visar utvecklingen på butiken respektive kedjan i år mot förgående år.
  • Visar index på top 10 sålda artiklar på butik jämfört med hela kedjan.
  • Visar top 10 sålda artiklar jämfört mot förgående år.


Nollsälj

  • Visar listade produkter som inte har sålts på 4 veckor.


Kedjeutveckling

  • Visar hur stor andel av kategorin i % kunden har jämfört med andra kunder i samma kedja.
  • Visar även försäljning i värde och styck mot förgående år.


POS data läser man in via en csv fil, en vecka i taget. Är ni intresserade av att börja läsa in POS kontakta Nordman.



Så här gör du för att läsa in POS data.

  • Välj vilket Block du ska läsa in POS data i, tex Coop.
  • Klicka på Öppna
  • Välj veckan som ska läsas in och klicka på Öppna.
  • Om inget fel dyker upp, Klicka på Spara
  • Klicka på Skapa om rapporter



Vanliga felmeddelanden vid inläsning.

Felmeddelande ”Kund saknas”

  • Leta reda på kunden under Affärspartner - Kunder
  • Öppna kundkortet och välj fliken Grossister, lägg in grossistkund numret på rätt grossist, ex 99998 COOP POS.


  • Hittar du inte kunden, lägg upp en ny och lägg in grossistkund numret på rätt grossist, ex 99998 COOP POS.
  • När du har rättat felet klickar du på Uppdatera för att få bort de från fellistan.


Felmeddelande ”Sortiment saknas”.

  • Lägg in rätt EAN kod på kundkortet.


  • När du har rättat felet klickar du på Uppdatera för att få bort de från fellistan.

Felmeddelande ”Felaktig produktklass”

  • Gå in under Affärspartner - Block och öppna det block som det gäller, ex Coop.
  • Gå till fliken Sortiment och leta reda på rätt produktnummer
  • Välj sedan rätt produktklass i listan
  • Om produktklassen inte finns kan du skriva in den manuellt så sparas den i listan till nästa gång.


  • När alla felen är rättade, Klicka på Uppdatera och sedan på Spara.
  • Klicka sedan på Skapa om rapporter.

 

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov