Planering

Ändrad den Mån, 22 juni, 2020 vid 10:14 F.M.

För att underlätta inför ordertagning samt för att få en bra kontroll av sin säljcykel är det bra att göra en planering. 

När du har valt planering från startsidan så ser du din planering som en dagvy. Denna går att ändra så att du kan se arbetsvecka(5),  7-dagars vecka eller månadsvy genom att ändra nedan.

 

Första steget är att lägga in kunderna i kalendern.

Klicka på +-tecknet uppe till höger

 

  1. Klicka på Kunder




Du får nu fram din kundlista. 

Här kan du att söka på Ort, Benämning, postnummer, kundklass, ej besökta kunder, ej planerade kunder.

Du kan välja flera kunder på en gång. Om du t ex söker fram alla kunder i Lidköping så kan du bocka för de du vill besöka, de får då en blå bock längst till höger på raden. När alla butiker är valda så klickar du på Klar (uppe till höger).



Om det blir en Röd markering till vänster om kunden i planeringen om kunden är planerad på annan dag än besöksdagen man angivit på kundkortet.


För att flytta en kund i planeringen från en dag till en annan tryck på kunden och dra den till den dag som du önskar. 


För att kopiera din planering, Klicka på de två vikta bladen

När du klicka på dessa blad så kan du kopiera en tidigare planerad vecka. En vecka är det minsta som går att kopiera men du kan välja flera veckor på en gång om du vill.



från vecka - Den första vecka du vill kopiera från

till vecka - Den första vecka du vill kopiera till

antal - Det antal veckor du vill kopiera

Så som det ser ut ovan så kommer vecka 25 (antal 1 vecka) kopieras och lägga sig på vecka 26.

Avsluta med att trycka på på upp i högra hörnet.

 


Om någon dag/vecka i planeringen ska raderas så går det att göra genom att trycka på papperskorgen.


De dagar där det finns kunder planerade kommer att dyka upp med en möjlighet att rensa den dagen alternativt så kan du rensa hela veckan på en gång.



När kunderna väl är flyttade till kalendern så går det att lägga till ytterligare information om det planerade besöket. Tryck på kunden i planeirngen.

Om du klickar på i:et uppe vid kundinformationen kommer du till kundkortet.

Det går att välja Planeringstyp genom att trycka på pilen på den raden. 

Planeringstyperna är förvalda och läggs in via Backoffice. 

Varje planeringstyp har sin egen färg och det planerade besöket kommer att få samma färg i kalendern som planeringstypens.


Vill du lägga till en kontaktperson går det bra. Genom att trycka på pilen på raden för kontaktperson får du upp de som ligger inlagda på kunden. Saknas den du ska träffa, börja med att trycka på i:et vi kundinformationen, gå in på fliken kontaktpersoner och välj där att lägga till den som saknas.


Det går att göra en notering för det planerade besöket. Klicka på Notering och skriv sedan ned det du vill komma notera inför besöket. Klicka på Spara. Noteringen kommer att synas i kalendern som en pratbubbla.


Om du vill förlänga ett besök så går det bra genom att trycka på Slutar. Lägg in rätt varaktighet, då förlängs besöket.




Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov