För att registrera en order på kunden så klicka på Order under Verkställ i besöksbilden.
Först kommer du till orderhuvudet,, för att lägga till produkter klickar du på rader
Det första som dyker upp är de kampanjer som finns upplagda på kunden.
Ska du inte registrera ordern via en kampanj så trycker du på Ångra uppe i vänstra hörnet.
Klickar du på den blåa rutan så kommer denna fråga upp:
Trycker du på Ja så läggs automatiskt antalet 1 in på alla artiklar som kampanjen innehåller.
Trycker du på Avbryt så kommer du tillbaka till kampanjbilden.
Trycker du mitt på kampanjraden så öppnar kampanjen upp sig så att alla artikelrader syns.
Skriv in rätt antal genom att först klicka på nollan för att få fram + och – och ändra sedan antalet genom att klicka på dessa tecken.
Ska det in ett stort antal så går det att hålla ner fingret en längre tid på +-tecknet för då ökar antalet med 10 i taget samma sak om du håller ner fingret länge på -
När rätt antal är inlagt på de kampanjer/artiklar du har sålt in så klickar du på Spara uppe i högra hörnet.
De rader som ligger med ett antal kommer då att gå över till orderbilden.
När du är inne i orderbilden och markerar en orderrad så kan ett meddelande dyka upp om själva produkten.
(Detta meddelande dyker också upp när du ska välja sortiment)
Vill du bara se vilka kampanjer som finns för en specifik produktgrupp så kan du lägga in en filtrering via tratten.
Du kan också klicka på + tecknet uppe till höger för ytterligare möjligheter att hämta artiklar.
Produkter - Klicka på rätt produktgrupp för att få fram de artiklar du vill knappa in. Välj antal på samma sätt som när ordern tas via kampanj (se ovan).
Tryck på Spara för att få över de valda artiklarna till orderbilden.
Gamla order - Här går det att söka fram en tidigare order och kopiera över artiklarna som låg i den. Antal, leveransdatum mm går sedan att ändra innan du sparar.
Baserad på kampanj - Klickar du här så kommer du tillbaka till kampanjsidan och lägger in artiklar och antal utifrån beskrivningen ovan.
Förslag - Genom att klicka här så kan du välja att ta en order via ett sparat förslag.
Listade produkter - Här kommer de artiklar upp som har face registrerade i listningen eller en inventeringsorder
Finns inte i butik - Här kommer de artiklar upp som varken har face registrerade eller har blivit markerade med ett X i listningen eller i en inventeringsorder
Finns inte på hyllan - Här kommer de artiklar upp där du aktivt har markerat dem med ett X i listningen eller i en inventeringsorder
Infoga bild - Genom att klicka här kan du ta en bild som blir kopplad till denna order. Det går också att ta en bild på en speciell rad genom att swipa från höger till nästa på raden och sen välja Infoga bild. Bilderna går bara att se genom att hämta upp ordern på nytt i orderhistoriken, trycka på plustecknet uppe till höger och välja Infoga bild.
Det går också bra att ändra rad för rad genom att trycka på rader och sedan mitt på orderraden.
Om leveransdagar finns angivet på kundkortet visas de på orderhuvudet ovanför inköpare.
Här går det att ändra antal, villkorstyp, rabatt och leveransdatum.
Viktigt när du knappar in antal och rabatt är att du väljer en enhet (valen står till höger om tangentbordet)
Om det saknas artiklar på en kund så kan det bero på att det ligger ett felaktigt filter inlagt på Status/kedja/grossist Klicka på tratten längst ner i mitten för att se vad det ligger för filter
När du väljer att hämta artiklar via Sortiment eller Produkter (finns under +-tecknet uppe till höger) så kan du lätt se om artiklarna är kopplade till en kampanj
Den blå trekanten betyder att produkterna ligger i en eller flera kampanjer.
När du klickar på nollan för att registrera ett antal dyker ovan ruta upp.
Den/de gröna rutan/rutorna som dyker upp visar vilka kampanjer vald artikel är kopplad till. Vill du registrera via kampanj så klickar du på rätt grön ruta. Du måste då lägga ett leveransdatum som kampanjen tillåter.
Vill du lägga ett leveransdatum som ligger utanför kampanjens så väljer du den blå knappen "Ingen kampanj"
För att slippa göra valen på alla artiklar som du ska komplettera ordern med så kan du välja "visa inte meddelandet igen tillfälligt" innan du trycker på grön eller blå knapp och då kommer alla artiklar som väljs i denna order styras efter samma val
Om du väljer "Visa inte meddelandet någonsin" så stänger du av denna fråga helt och hållet framöver.
Du kan också Bifoga en bild kopplad till produkten på orderraden. (Bilden följs sedan upp i ArgusPIX)
Swipa på raden till vänster och välj "Infoga bild"
Välj bild från bildbiblioteket eller använd kameran för att ta en bild.
Bilden döps automatiskt till artikelns namn, men detta går att ändra.
Du kan också välja att radera en orderrad när du swipar till vänster.
Du tar bort en artikel från ordern genom att välja "Radera"
När allt är inlagt och klart på ordern är det dags att spara.
Klicka på huvud uppe till vänster och därefter Spara.
Spara – Ordern sparas och du kommer tillbaka till Besöksbilden för att kunna registrera ett besök på kunden. Om Ni har ett flöde inlagt så kommer du direkt till steg 2 i det flödet
Skriv ut – Här kan order/utbetalningen skrivas ut eller mailas till kund.
Spara & registrera ny order – Denna order sparas och du kommer direkt tillbaka till orderbilden för samma kund.
Förslag – Du skapar ett förslag av ordern. Skriv i en Benämning, Datum from och Datum tom och klicka sen på Spara. Denna order lägger sig då som ett förslag istället för att det skapas en order. Du kan plocka upp detta förslag på alla kunder som är kopplade till samma kedja
Återgå – Du kommer tillbaka till besöksbilden och ordern är inte sparad
Orderutskrift
När du valt Skriv ut så kan du välja att förhandsgranska, skriva ut eller bifoga i mail.
Klicka på pilen till höger för att få upp alternativen.
I den vita rutan väljs den mailadress som du vill skicka orderkopiorna till.
Du kan välja att skriva ut aktuell order eller hela besöket.
Utskriftsmodulen är förberedd för att kunna använda signatur om detta krävs.
Välj vilka utskrifter du vill ha genom att skjuta respektive reglage till höger så att de visar grönt.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov