Kampanj/anbud används för att du enkelt ska kunna följa upp en centralt bokad kampanj.
Kampanjen läggs upp på kedje- eller grossistnivå och kommer automatiskt upp i säljarens orderbild för de kunder som är kopplade till kampanjen.
Klicka på sök för att se en sammanställning av era aktiva kampanjer.
En röd markerad kampanj innebär att kampanjen är ej frisläppt.
En grön markerad kampanj innebär att kampanjen är aktiv och att dagens datum är inom kampanjens datumspann.
En lila markerad kampanj innebär att kampanjen är aktiv, men att kampanjens till och med datum är passerat.
Skapa en ny kampanj
Klicka på + Skapa uppe i högra hörnet
Fyll i informationen för din kampanj i fem steg.
Steg 1
Kampanjnr: Skriv in ett kampanjnummer t.ex. ICA132
Kampanjnamn: Namnet på kampanjen t.ex. Vårkampanj -24
Kategori: Klicka på listpilen och välj kampanjkategori, tex SA/VA
Klicka på Nästa
Steg 2
Version/Kedja: Här väljer du kedja vid kedjestyrd kampanj (om ni har kundunik listning på sortimentet måste ni välja kunder i steg 4 för att få fram korrekt sortiment)
Grossist: Här väljer du grossist vid grossiststyrda kampanjer (Används främst av Storkök)
Har du varken Kedje- eller Grossiststyrd kampanj, klicka på Nästa.
Steg 3
Orderdatum: Välj datumintervall för kampanjen
Leveransdatum: Välj leveransdatumintervall för kampanjen
Uppföljningsvecka: Välj vecka då kampanjen ska visas under kampanjöversikten
Klicka på Nästa
Steg 4
Om du har valt en kedjestyrd kampanj i steg 2, visas kunder i vald kedja här, klicka då på Nästa.
Har du inte valt Kedjestyrd kampanj, lägger du till Kunder genom att trycka på de tre prickarna.
Här kan du välja dina kunder med hjälp av de förvalda filtreringarna tex om kampanjen ska vara kopplad till en Kampanjkedja.
Du kan också filtrera på kolumnnamnen för att filtrera på ex. kundkortsparametrar, egna fält etc.
Steg 5
Lägg till produkter i kampanjen genom att klicka på de tre prickarna.
Du kan filtrera på Produktgrupp, Grupper, Leverantör och status.
Bocka i produkt/produkter som ska ingå i kampnajen
Klicka på Verkställ.
Vill du rensa din filtrering klickar du på Rensa Filter
Avsluta genom att klicka på den gröna + Skapa-knappen.
Din nyskapade kampanj kommer då upp i en ny ruta till höger där du kan fylla i mer information.
Här kan lägga du till:
Offertnr: Kundens offertnr
Beskrivning: Ruta för beskrivning om kampanjen t.ex. 2 för 20:-
Kommentar: Används för iPad, Visas istället för beskrivning om man har noterat något i efterhand på kampanjen.
Prioritet: Används för iPad, möjlighet att skapa en prioritetsordning för kampanjer i orderbilden.
Konsumenterbjudanden:
Nu kan du lägga in önskad försäljningsvolym för vald produkt, rabatt, ordinarie in och ut pris.
Innan du gör detta kan du klicka på nedan symbol för att utvidga rutan.
Nu har du en bättre överblick och kan lättare lägga in budget.
Under Sortiment lägger du in t.ex. Volym på produkterna och under Budget väljer du hur du vill fördela den.
Bocka i eller ur "Fördela analogt med omsättning" och klicka på Fördela.
För att kampanjen ska bli synlig för säljkåren behöver du frisläppa kampanjen.
Dokument
Under fliken dokument kan du lägga till ett ett dokument som tillhör kampanjen.
Klicka på +tecknet
Välj det dokument du vill lägga till och klicka på öppna
Du måste även koppla distrikt till bilderna, det gör du genom att klicka på filens namn.
Välj sen distrikt och klicka på Spara ändringar.
Inaktivera kampanj
Vill du inaktivera en kampanj bockar du i rutan Inaktiv.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov