Kampanj/Anbud finner du under Kampanjer.
Kampanj/anbud används för uppföljning av en centralt bokad kampanj.
Kampanjen läggs upp på kedje- eller grossistnivå, uppföljning sker i rapporten kampanjutfall.
Den upplagda kampanjen kommer automatiskt upp i klientens orderbild för de kunder som är kopplade till kampanjen.
Under Inställningar(Administration-Inställningar), Kampanj kategorier, kan man välja vilka kampanjkategorier som ska vara kedjestyrda.
För att skapa en ny kampanj, klicka på knappen
Då kommer nedan ruta upp:
Fyll i:
Kampanjnr: Skriv in ett kampanjnummer t.ex. ICA002
PromoID: Kundens referens ID
Kampanjnamn: Namnet på kampanjen tex ICA kampanj vecka 10.
Beskrivning: Ruta för beskrivning om kampanjen t.ex. 2 för 20:-
Kommentar: Används för iPad, Visas istället för beskrivning om man har noterat något i efterhand på kampanjen.
Kategori: Klicka på listpilen och välj kampanjkategori, tex SA/VA.
Version/Kedja: Här väljer man kedja vid kedjestyrd kampanj.
Grossist: Här väljer man grossist vid grossiststyrda kampanjer. (Används främst av Storkök)
Prioritet: Används för iPad, möjlighet att skapa en prioritetsordning för kampanjer i orderbilden.
Orderdatum: Välj datumintervall för kampanjen.
Leveransdatum: Välj leveransdatumintervall för kampanjen.
Uppföljningsvecka: Välj vecka då kampanjen ska visas under kampanjöversikten.
- När du har fyllt i informationen, klicka på Nästa.
- Om du har valt en kedjestyrd kampanj visas vald kedja, klicka då på Next.
- För en Ej kedjestyrd kampanj, klicka på knappen Lägg till
Väljer man Lista och klickar på Nästa visas bilden nedan:
Här kan man filtrera sin sökning på block, kedja, kundklass, distrikt mm. Man kan använda flera filtreringsmöjligheter.
OBS! Kom ihåg att göra sökning på Aktiva kunder.
- Markera de kunder som du vill ha med i kampanjen genom att sätta en bock i rutan framför namnet.
- Du kan också välja att klicka på knappen "Lägg till alla" så blir alla kunder i din filtrering valda.
- Klicka sedan på OK.
- En ruta med ditt urval visas, klicka på Next och sedan på Finish.
Det finns även möjlighet att hämta dina kunder enligt något av följande alternativ:
Block/Kedja
Bocka i de Block eller de kedjor som kampanjen avser, Klicka på Next.
Grossist:
Markera de grossister som kampanjen avser (Används av Storkök), Klicka på Next när du är klar.
Kommun:
Markera de kommuner som kampanjen avser (Används av Storkök), Klicka på Next.
Kampanj/Kedja
Markera den kampanjkedja som kampanjen avser. (Kampanjkedjan läggs upp på kundkortet).
- Klicka på Finish
Lägg in artiklarna som ingår i kampanjen
- Klicka på knappen Lägg till produkter
Till vänster finns tre olika flikar för att se ditt sökresultat.
Sök resultat visar enbart de artiklar som finns i urvalet.
Valda produkter visar enbart de produkter som man valt.
Visa blandad visar både urvalet samt de produkter man redan valt.
- Du kan filtrera produkter via Produktgrupper eller Egna grupperingar, genom att markera vald grupp.
- Du kan även söka fram produkter på både benämning och produkt nr. Om man skriver % tecken framför och bakom sökordet visas alla produkter som innehåller det ordet.
- Klickar man på tratten kan man filtrera på sina inlagda parametrar.
- Vill du ha med alla produkter i ditt urval så klicka du på knappen Markera alla.
- När du har valt artiklar, klicka på OK.
Då kommer nedan ruta upp:
Skriv eventuellt in:
- Önskad försäljningsvolym för vald produkt
- Rabatt
- Ordinarie in och ut pris
- Klicka på Nästa och sedan på Slutför
Då öppnas kampanjbilden.
Du har fortfarande möjlighet att ändra kampanjen. Du kan lägga till/ ta bort produkter och kunder.
Under fliken Basdata finns en knapp för att frisläppa kampanjen.
- Tänk på att lägga in priser innan du frisläpper.
- För att frisläppa kampanjen till säljkåren, klicka på knappen Frisläpp.
Under fliken Sortiment finns produkterna.
Här går det att visa prisjämförelse mellan ordinarie och extra pris i klientens orderbild.
- Klicka på knappen Uppdatera priser för att hämta upp grundpriserna
- Då visas en kontroll fråga "Vill du verkligen radera all prisinformation", Svara Ja och klicka på verkställ.
Det går även att lägga in rabatt manuellt.
- Skriv in rabatt och förvald villkorstyp
- Skriv in Ord pris. Du kan skriva både in och ut pris.
- Klicka på Verkställ.
Under fliken Affärspartner
Du kan alltid lägga till en kund i en kampanj, även om den är frisläppt till säljkåren, det gör du under fliken affärspartner.
Om man har lagt in en volym på kampanjen kan man fördela den per butik efter att man har frisläppt kunderna.
- Klicka på knappen frisläpp för att frisläppa kunderna.
Du kan antingen fördela lika eller Fördela analogt med omsättning.
- Med knappen Fördela lika fördelas volymen lika på alla butiker.
- Med knappen Fördela analogt med omsättning fördelas volymen baserad på butikens omsättning. Obs! Om en eller flera butiker saknar omsättning bör denna funktion inte användas innan du har lagt in omsättning på butiken.
Fliken Dokument ger dig möjlighet att koppla dokument till kunden.
- Klicka på knappen importera och markera önskat dokument.
Kopiera kampanj
- Markera den kampanj du vill kopiera
- Klicka sedan på knappen Kopiera
- Skriv en 1:a i fältet version
- Bocka i vad som ska kopieras, ex Kopiera rabatt och priser
- Klicka på Kopiera
För att importera kampanjbudget börjar du med att klicka på exportera för att få ut en budgetmall.
Fyll i denna och läs tillbaka genom att klicka på importera. Det finns två alternativa mallar att använda.
Alt.1 Detta alternativ används om man vill lägga en totalbudget på ingående artiklar i en kampanj.
Kampanjen ska då inte innehålla både displayer och kartonger.
Alt.2 Här ges det möjlighet att lägga budget per artikelnummer ingående i kampanj.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov