Inventering

Ändrad den Ons, 20 nov., 2019 vid 8:19 F.M.

Inventeringsorder finner du under Sortiment-Inventering.




För att skapa en inventeringsorder för säljarna klickar du på knappen Lägg till.



  • Namnge inventeringsordern i fältet benämning.
  • Välj datumintervall som inventeringsordern ska vara aktiv för säljarna.
  • Om inventeringsordern ska vara kedjestyrd, välj kedja.
  • Skriv beskrivning/kommentar.
  • Klicka på Nästa.

Då kommer nedan ruta upp: (om du inte redan valt en kedja)



  • Klicka på Lägg till för att välja vilka kunder som ska inventeras.
  • Då kommer nedan ruta upp, där finns det flera alternativ för att hämta upp kunder.


Väljer man Lista visas hela kundlistan, där finns det många filtreringsmöjligheter.

Klicka på sök (Aktiva kunder visas om man inte väljer att bocka i inaktiva)



  • Markera de kunder du vill ha med i inventeringsordern genom att bocka i rutan framför kundnamnet.
  • Du kan också välja att klicka på knappen "Lägg till alla", då blir alla kunder valda som du har gjort sökningen på.
  • Klicka på OK

Väljer man Block-kedja får du upp nedan bild:


Här bockar du i den eller de kedjor som man vill att säljarna inventerar.



Vill du att bara vissa säljare ska få en inventeringsorder väljer man Distrikt/region

  • Markera de distrikt som ska ha inventeringsorder.


För övriga alternativ, se förklaringstext i rutan för Affärspartner.



  • När du har valt kunder, klicka på Nästa.
  • Välj sortiment genom att trycka på knappen Lägg till.
  • Då visas flera alternativ för att hämta upp artiklar



Väljer du Lista kommer följande upp:



  • Välj den produktgrupp som du vill inventera.
  • Gå eventuellt in i undergrupperna för att filtrera i produktgruppen.
  • Markera de artiklar som du vill ha över till inventeringsordern.
  • Vill du ha alla artiklar i urvalet trycker du på "Markera Alla"
  • Det finns tre olika flikar för att se ditt sökresultat.
    Sök resultat visar de artiklar som finns i vald produktgrupp.
    Valda produkter visar de produkter som man bockat i.
    Visa blandad visar både den valda produktgruppens artiklar samt de produkter man redan valt.

Väljer man att skriva in i sökningen tex Pizza så kommer alla produkter som börjar på Pizza upp.

Väljer man att använda % tecken framför och bakom %Pizza% så kommer alla produkter som innehåller ordet Pizza upp.




  • När du har valt alla de produkter som du ska ha i inventeringsorder klickar du på Nästa.
  • Du kan också välja produkter genom att trycka på Produktgrupp/Sortiment.
  • Öppna produktgruppen genom att klicka på + tecknet.
  • Bocka i de produktgrupper/produkter som ska ingå i inventeringsordern.



Du kan också hämta upp artiklar inom klasser eller grupper ifall ni använder detta.

När du har lagt till produkter Klicka på Nästa och sedan på Verkställ.

Nu är inventeringsordern skapad.



Inventeringsordern består av fyra flikar:

I Fliken Huvud har du möjlighet att justera datumet för inventeringsordern samt ändra beskrivning.

För att frisläppa ordern till säljkåren, klicka på knappen Frisläpp.

Obs. När inventeringsordern är frisläppt kan man inte göra några fler förändringar.



  • Tryck på Ja för att frisläppa
  • Du får nu upp en ruta med att ordern är frisläppt
  • Klicka på Ok knappen

Säljarna får upp inventeringsordern i Besöksbilden efter att de har kommunicerat.

Under fliken Sortiment finns möjlighet att lägga till och ta bort artiklar (innan du har frisläppt den).




Under fliken Affärspartner finns möjlighet att lägga till eller ta bort kunder. (Innan du har frisläppt den).



Fliken Dokument ger dig möjlighet att koppla dokument till inventeringsordern.

  • Klicka på fliken dokument
  • Klicka på knappen importera och välj önskat dokument

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov