Administration - Affärspartner - Kunder

Ändrad den Tue, 12 Mar 2024 vid 03:35 PM

Inne i kunder ser du en sammanställning av era Kunder, du kan även lägga till Kunder.


Sökmöjligheter


Inne i kunder kan du filtrera din sökning genom att klicka på Tratten.

Inaktiva kunder, kedja och säljare är några av de alternativ du kan söka på här.

När du valt de sökparametrar du vill få fram resultat för, klickar du på sök.

En lista med aktuella kunder visas nu.

Under Fritext kan du snabbt få fram specifika kunder i ditt sökurval genom att skriva in vad du vill se, t.ex. en ort.

Du kan välja att gruppera sökningen efter alla kolumner. 

Ta tag i den kolumn du vill gruppera på och dra den till markerad ruta och släpp.


Sökningen visas då i en trädstruktur efter de kolumner du valde att gruppera efter.

Klicka på pilen för att öppna upp raderna.


För att ta bort trädstrukturens grupperingen, klicka en gång på rutan/rutorna bredvid Gruppering, i nedan bild "Kedja" och "HS-nr".

Klicka på Excelknappen om du vill få över sökurvalet till Excel.

Via Fältväljaren kan du enkelt dölja fält som du ej vill se. 


Vill du spara dina angivna sökparametrar för att kunna använda de igen kan du spara en variant.

Skriv en benämning i fältet variant

Klicka på Spara

1. Spara varianten enbart för dig

2. Spara för alla om du vill att alla Backofficeanvändare ska ha tillgång till varianten. 


Nästa gång du går in i kunder finns din variant sparad i listan.



Karta


Nu kan du få en snabb överblick på era butiker, för att komma till karta klicka på karta till höger.
För att kunderna ska visas på kartan måste Longitud och Latitud finnas angivet på kunderna.
Genom att scrolla in på kartan fördjupar du vyn och kommer tillslut ned på respektive butik.
Härifrån kan du sedan klicka på butiken och direkt komma in på kundkortet för snabb överblick. 

Har du en datormus med ett "scrollhjul" zoomar du in och ut i kartan med hjälp av det. 

Har du en laptop zoomar du in och ut med hjälp av din musplatta, zooma in genom att dra två fingrar ifrån varandra och zooma ut genom att dra två fingrar mot varandra på musplattan.



Skapa ny kund


Klicka på skapa för att skapa en ny kund.

Om kunden ska vara aktiv, bocka i Kunden är aktiv.

Använd de föreslagna kundnummer eller ange ett annat om du vill.

Ange Kundens namn.

Klicka på nästa

Välj vilken kedja kunden ska kopplas till.

Om kunden ska vara kopplad till en specifik kampanjkedja kan du välja den.

Klicka på nästa

Ange Besöksadress och Utdelningsadress för kunden. 

Klicka på Skapa.


Kundkortet öppnas för den upplagda kunden.
Har kan du ange ytterligare kundinfo som t.ex e.post, telefonnummer, bankgiro, besöksfrekvens, latitud, longitud.

Du kan sedan nå de andra flikarna genom att klicka på den fliken du vill gå till, eller scrolla dig nedåt. 


Under fliken grossister administreras vilka grossister som ska var kopplade till kunden.

Klicka på Lägg till för att lägga till en grossist.

Välj den grossist som du vill koppla till kunden, klicka på ok.


Ange kundens grossistkundnummer. 

Om det gäller en Coop butik och order ska skickas med EDI måste du även ange lokaliseringskoden här.
Har du flera grossister kopplade till kunden, kan du i fliken förvald grossist välja vilken grossist som säljaren ska få upp i första hand.




Under fliken övrigt kan du ange eventuellt kundnummer i Affärssystem, extern kundnummer. 

Du eller säljaren kan ange vilka leveransdagar respektive besöksdagar som gäller för kunden. 


Du kan ange marginaler till kunden när man skapar egna förslag. 

Kunden kan länkas till en unik prislista.
Du kan bocka i: Försäljning av ej listade artiklar möjligt.
Om du aktiverar bocken och sedan sparar ändringen aktiveras funktionen för kunden, för att funktionen ska inaktiveras bocka ur den och spara ändringen.
Även utan att denna funktion är vald är det möjligt för säljarna att ta order på Ej aktiva artiklar, om de via filtreringen i orderbilden väljer att visa även Ej aktiva artiklar.
Glöm inte att spara. 


Du kan ange Faktura Rabatt och Pålägg.

OBS! Faktura rabatt och Pålägg gäller endast storhushåll.



Under fliken Säljkår administreras vilka distrikt som ska vara kopplade till kunden.

Klicka på rödmarkerade knappen för att göra Kundinformations rutan större, då ser du Distriktsnamnen bättre.

Bocka i rutorna Ingår och Huvudsäljare på den säljare som ska vara huvudsäljare (Huvudsäljare är den säljare som är ansvarig för kunden och som ska ha budget på kunden).
Ska fler säljare ha tillgång till butiken ska de endast ha en bock i Ingår.


Under klassificering kan du ange Nielsenområde, Kundklass, Kundtyp, Organisationsnummer. 

Under Nyckeltal kan du ange årsomsättning, anställda, råvariant. 

Grupp 1 - 4, här har du möjlighet att ange kundunika värden som säljarna sedan ser och kan koppla ett svarsalternativ till. 

För att ändra eller lägga till alternativ gå till inställningar - Uppsättningsparametrar - Kundkort Parameter.

Under fliken Egna fält har du möjlighet att definiera egna fält tillsammans med Nordman.


Under fliken Notering kan du se noteringar som säljaren angivit på kunden.

 

Vill du koppla ett Dokument till kunden klickar du på plustecknet.
Välj bilden du vill koppla till kunden.

Klicka på det uppladdade dokumentet och välj vilka distrikt som ska kunna se bilden.

Klicka på spara ändring.


Importera Kunder


Om du ska importera kunder behöver du först exportera kunder för att få ut den mallen som krävs för importen.

Inne i kunder,klicka på exportera.

En Excelfil öppnas nu där du kan korrigera information på befintliga kunder, men även lägga till nya kunder.

Viktigt att du ej ändrar rubrikerna i filen, filens struktur måste förbli densamma för att den ska gå att läsa in. 

När du lagt till information i din Excelfil och sparat den klickar du på importeraknappen i argus.


Välj filen du vill importera och klicka på öppna.

Uppe till höger ser du hur importen arbetar, till vänster står hur många rader som hanterats och till höger antalet rader att importera. 



Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov