Skapa ny kund

Ändrad den Tis, 24 Maj, 2022 vid 10:42 F.M.

Skapa ny kund gör du under Affärspartner-Kunder.


Klicka på knappen Skapa.




Fyll i uppgifterna:

Namn, besöksadress, Bank eller postgiro osv.
Kundnummer kommer upp förvalt, vill man ändra på det (till t ex delfi eller PM-nummer) går det att ersätta med rätt nummer från registret.


  • Koppla kunden till en kedja


När du klickat på dom tre prickarna ser du nedan ruta:




  • Markera vald kedja och klicka på OK
  • Klicka på Nästa
  • Klicka på Slutför

Kundkortet öppnas för den upplagda kunden.


Fliken Basdata:

Fyll i de uppgifter som saknas.

Tips! Lägg in siffran 0 om kundens bankgironummer saknas.



Här kan du se när och av vem kunden är skapad, om kunden blivit inaktiverad kan du se datum för det här.

OBS! Kontrollera att det finns en bock i rutan "Kunden är aktiv". (Utan bock är kunden inaktiv)

Om du vill att kunden ska tillhöra en särskild Kampanjkedja lägger du till det här.
(Kampanjkedja finns som val när du skapar en ny kampanj, där kan du välja att endast knyta kampanjen till de kunder som tillhör kampanjkedjan, ex kunder inom ett visst område)
Du lägger till en ny Kampanjkedja genom att skriva in namnet i kolumnen och klicka sedan på verkställ.
Om du vill koppla kunden till en befintlig Kampanjkedja klickar du på pilen och väljer vilken kunden ska tillhöra.


Fliken Grossister:

Administration av grossister kopplade till kunden.

För att lägga till en grossist, klicka på knappen Lägg till.



Det kan se ut enligt nedan:



  • Markera vald grossist och klicka på OK.
  • Skriv in kundens grossist kundnummer i fältet kundnummer.
  • Om det gäller en Coopbutik och order ska skickas med EDI så måste även lokaliseringskoden skrivas in här.
  • Välj i fältet förvald grossist vilken grossist som säljaren ska få upp i första hand.


  • Klicka på knappen Verkställ för att spara dina ändringar


Fliken Egenskaper:

Här väljer du eller säljaren, vilka leveransdagar resp. besöksdagar som gäller för kunden.



Fliken Övrigt:

Här finns möjlighet att sätta upp egna kriterier.

OBS! Fakturarabatt och pålägg gäller endast för storhushåll.



Här sätter du upp marginaler till kunden när man skapar egna förslag.




Här sätter du upp leveranstiden för en enskild butik. Det kan vara bra att göra ifall det är en direktköpande kund.



På raden prislista har du möjlighet att länka kunden till en unik prislista.



Valet: Försäljning av ej listade artiklar möjligt



a. Kunden har när den skapas, möjlighet till försäljning av ej aktiva artiklar utan att bocken finns i rutan.

b. Om du aktiverar/markerar en bock, och sedan sparar ändringen, aktiveras funktionen för kunden.

c. Borttagen bock i rutan innebär att man inte kan ta order på ej aktiva artiklar för den valda kunden.

OBS! Ta inte bort bocken om du vill att kunden ska kunna sälja ej aktiva artiklar. (Om du har aktiverat funktionen enligt punkt b och c)

Fliken statistik

Här har du möjlighet till klassificering av kunden (valalternativ skapas i administrationen) eller registrera information om nyckeltal.



Fliken Överföring:

Här kan du lägga in information om lokaliseringskoden. (Med felaktig lokaliseringskod går det inte att skicka order via EDI). Är det en Coopbutik så skrivs lokaliseringskoden in på fliken grossister.

  • Klicka på EDI
  • Skriv in lokaliseringskoden i fältet
  • Klicka på papper (skyddar lokaliseringskoden)
  • Klicka på verkställ



Fliken Övrigt (affärssystem): 

Möjlighet att lägga in eller visa:

  • Delfinummer
  • Kundnumret i Affärssystemet.



Fliken kontaktpersoner: 

Kontaktpersonen skapas av säljaren (används som referens i orderregistreringen), Kontaktpersoner kan även läggas in i Backoffice.



Skapa kontaktperson

  • Klicka på knappen Lägg till
  • Fyll i de uppgifter som är relevanta
  • Klicka på knappen Spara
  • Du kan lägga till flera kontaktpersoner på samma kund


Det kan se ut enligt nedan:



Fliken Sortiment: 

Visar information om hur säljaren har listat produkterna samt kedjestatus för produkterna på den aktuella kunden.




Fliken Point-Of-Sale:

Här kan du se den faktiska försäljningen, baserat på data från den aktuella kunden. Detta syns endast om man läser in POS-data.



Fliken Inplanerade besök:

Här visas de inplanerade besök som finns registrerade på kunden.



Fliken Notering:

Här kan du skriva in en notering om kunden, infoga bilder mm.



Fliken Gruppering:

Här kan du gruppera din kund till undergrupper. Grupper lägger du upp under administration - inställningar.



Fliken Distrikt

Här administrerar du vilka distrikt som säljer/besök kunden.

  • Bock i rutorna Ingår och Huvudsäljare på den säljare som ska vara huvudsäljare. (Huvudsäljare är den säljare som är ansvarig för kunden och som ska ha budget på kunden)
  • Ska fler säljare ha tillgång till butiken så ska de endast ha en bock i ingående.
  • Klicka på knappen verkställ




Om du vill ta bort ett distrikt på kunden

  • Ta bort bocken i rutan/rutorna
  • Klicka på knappen verkställ
  • Klicka på knappen stäng

Fliken GIS

Visar geografiskt vart kunden finns (Om det finns koordinater inlagda).





Fliken Egna fält

Här har du möjlighet att definiera egna fält tillsammans med Nordman.


Fliken Dokument:

Här har du möjlighet att koppla dokument till kunden. Dokument kan läggas upp på kund, kedja och block.



  • Klicka på knappen Importera och hämta önskat dokument
  • Markera sedan dokumentet och klicka på knappen distrikt
  • Markera de distrikt du vill ska ha tillgång till dokumentet och klicka på OK
  • Klicka sedan på verkställ.

Vill du göra snabba kundförändringar kan du använda dig av Multiedit.




Markera de kunder som du vill göra en förändring för och klicka på knappen multiedit uppe i verktygsfältet.



Alternativen som kan ändras ser du i bilden nedan:

  • Gör de val som ska gälla för alla markerade kunder och klicka på spara.




OBS!

  • Ta aldrig bort en kund i Argus Backoffice utan att först ta bort distriktet från kunden.
  • Därefter måste säljaren kommunicera.
  • Efter att du har gjort detta kan du ta bort kunden från Argus. (Statistiken i Argus kan dock drabbas om du tar bort en kund).

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov