Kundkort

Ändrad den Wed, 16 Aug 2023 vid 10:06 AM

Kundkort


För att komma åt Kundkortet går du in under Kunder i vyn nedan. Den finner du på Startsidan.




Du kommer även åt Kundkortet när du är inne i Besöksbilden och Orderbilden. 

I Besöksbilden trycker du på i:et efter kundnamnet och i Orderbilden trycker du på knappen Kundkort.

Du kan också komma åt Kundkortet från planeringen genom att trycka på i:et efter respektive kund.








Kundkortet består av ett antal flikar som ligger längst ner på skärmen



Basdata - Den flik du kommer in på. Här finns all basdata om kunden. Kundnummer, Namn, Adresser, Kedja, Mailadress till butiken, Besöksfrekvens, Lokaliseringskod, Bankgironummer mm. Du kan här lägga in Besöksdagar för kunden och dessa blir sedan sökbara när du gör din planering


Grossister - Här ligger alla grossister som är kopplade till kunden. För att en grossist ska vara valbar i orderbilden måste den vara upplagd på kundkortet. Här kan du också se vilket kundnummer kunden har hos grossisten. Oftast läggs detta upp från Backoffice men det går att lägga in grossister och grossistkundnummer även från Ipaden.


Kontakter - Här ligger alla kontaktpersoner som är kopplade till kunden. I denna flik kan du lägga till, ändra och ta bort kontaktpersoner. (Information om hur du går tillväga kommer nedan)


Karta - Här kan du se var din butik ligger i en kartbild. Kartbilden går att zooma. För att detta ska fungera måste butikens koordinater finnas inlagda på kundkortet. Du måste också vara uppkopplad för att detta ska fungera. Genom att trycka på Beskrivning uppe till höger kan du också få en vägbeskrivning.


Statistik - Under denna flik finns information om bl a Kundklass och Organisationsnummer. Denna flik kan också företaget använda för att lägga in fasta frågor om kunden.


Hyllandel - Om Ni mäter hyllandelar så är det under denna flik resultatet syns.


Egna fält - Denna flik är precis som statistikfliken till för företag som vill lägga in fasta frågor eller upplysningar om kunden.


Mer - Här finns i grunden tre extra flikar. Notering, Besökshistorik och Dokument. Om du använder någon av dessa flikar mer än de som ligger synliga från början så går det bra att ändra. (Information om hur då går tillväga kommer nedan)


Fliken Kontakter:


För att skapa en ny kontaktperson trycker du på plusset uppe till höger.


Lägg in så mycket info som du har.

E-post till kontaktpersonen är alltid bra att lägga in då alla E-postadresser som ligger på kundkortet kommer upp som valbara om du ska maila t ex ett orderunderlag från argus.

Tryck på Spara

Tryck på Kontakter så är du tillbaka på fliken Kontakter


För att ändra uppgifter på en kontaktperson så klickar du på den kontakt som du vill ändra

Klicka på Ändra uppe till höger

Skriv in de ändringar du vill göra och tryck sedan på Spara

Tryck på Kontakter så är du tillbaka på fliken Kontakter


För att ta bort en kontaktperson så swipar du från höger till vänster på den kontaktperson du vill ta bort



Klicka på Radera



Klicka på Ta bort kontakt


Fliken Mer:


Om du vill dra ner t ex Notering till den synliga flikraden så klickar du på Ändra uppe till höger



De ikoner som är ljusgråa finns redan i flikraden men de som är blå kan man dra ner och byta ut mot någon ikon som redan ligger där.




Om du vill byta ut Hyllandel mot Notering så håller du ner fingret på Notering, drar ner det och lägger över Hyllandel. Då byter dessa plats.



När du har bytt plats på de du vill så trycker du på Klar uppe till höger.



Under fliken Mer på kan du välja att skapa anteckningar som endast du själv har tillgång till.




Klicka på Anteckningar


Klicka + för att skapa en ny anteckning


Sätt en rubrik och gör din anteckning. För att göra din anteckning synlig endast för dig själv klicka på knappen privat, så att den blir grön. Om knappen privat inte sätts till grön kan också ingående säljare se dina anteckningar. Du kan också välja att färgkoda dina anteckningar och på så sätt särskilja dem om du har många. Klicka på spara när du är klar.





Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov